söndag 14 juni 2009

Mineralsmink och blåsor

Hämtat från Aftonbladet:
Hela hennes ansikte är täckt av små vätskefyllda blåsor.
– Jag använde foundation med mineraler, säger Anna Kronwall, 27.
Nu varnar hon andra för sminket med okänt innehåll.

Läs hela artikeln:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5378982.ab

Min syn på saken:
"Mineralsminket" hon har använt är L'oreal Bare Naturale.

Jag sätter mineralsmink inom citattecken för detta är inget riktigt mineralsmink.
Mineralsmink innehåller endast mineraler och det gör inte detta smink.
Bland några av ingredienserna som kan nämnas är silikoner, e-vitamin och talk, alla kända för att skapa hudirritationer.
Den innehåller dessutom Bismuth Oxychloride, som visserligen är en mineral, men som är känt för att ge klåda och utslag.

Läs hela L'oreal Bare Naturales ingredienslista här (med förklaringar till varje ämne):
Granskning av L'oreal mineralfoundation

Mineralsmink gjort på enbart mineraler (minus bismuth) ger mycket sällan irritationer. Det täpper inte till porerna och det kan inte heller gro bakterier i sminket som kan ge upphov till irritationer.

Så satsa på ett mineralsmink med bara rena mineraler. Vi använder endast Titandioxid, Zinkoxid, Boron Nitride och Järnoxider i vårt mineralsmink.

www.tikei.se

10 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är missvisande med vissa mineral makeup produkter då alla inte innehåller 100% mineraler. Som t ex mineral makeup från L'Oréals.

    Annars är mineral make up som är 100% mineraler det som minskar risken för just allergiska reaktioner.

    Lägger till dig på min blogroll : ).

    Jag använder själv bara mineral make up med 100% mineraler.

    SvaraRadera
  2. Stör mig så på när folk tror att tex. Loréals är mineralfoundation..de borde förstå att företagen bara kallar sina produkter för "mineralsmink" för att det säljer.. hoppas, hoppas att fler förstår att det enda som är bra..riktigt bra.. är riktigt mineralsmink!!

    SvaraRadera
  3. Din foundation är den överlägset bästa! Det allra bästa är att den finns i så ljusa nyanser, INGEN annan stans har jag hittat en foundation som passar min ljus-ljus-ljusa hudton så perfekt som min Tikei-foundation gör. Och efter att ha lagt ner pengar på en dyr, kliande, för rosamörk foundation från ID (med jättedyr, irriterande och fällande borste) är jag bara SÅÅ glad för att jag hittade till din sida! Tack Tina!

    SvaraRadera
  4. Till Hallon:
    Så roligt att du är nöjd med min foundation! *glad*

    SvaraRadera
  5. Du har fel gällande E-vitamin som faktiskt är bra för huden då det stimulerar blodcirkulationen. För att öka cirkulationen kan man dessutom smörja in sin hud i små, små cirkelrörelser.



    http://www.google.se/search?hl=sv&q=e-vitamin+hud&meta=&aq=f&oq=

    SvaraRadera
  6. Till Anonym:
    Informationen om E-vitamin kommer från http://www.shenet.se/ravaror/evitamin.html

    Där står:
    Kan ge kosmetikaakne (pyttesmå knottriga utslag i ansiktet), som går bort då man slutar använda det. E-vitaminer i hudvårdsprodukter orsakar sällan allergiska reaktioner, men fall av kontakteksem har rapporterats.

    Jag tror också att E-vitamin i många fall kan vara bra, men det KAN ge sådana besvär som många får av just den här mineralfoundationen, dvs kosmetikaakne.

    SvaraRadera
  7. Har just beställt och betalat mina prover från er. Väntar med spänning...Önskar er en underbar sommar...nicki

    SvaraRadera
  8. Hur är det med dig i den otroligt varma sommaren?? :) Min blogg är väldigt åtsidosatt under sommaren eftersom jag jobbar heltid + pendlar 3 timmar/dag.. om inte tidigare så är jag nog igång till hösten igen med bloggen :) Kram

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag beställde tester från TiKei och har testat några av dem. Måste säga att jag är jätte nöjd : ). Speciellt nu när det har varit så himla varmt, så märker jag direkt skillnaden mellan id's foundation och TiKei's.
    Kommer att återkomma när det blir dags att fylla på förrådet igen :)

    SvaraRadera
  10. Jeg fatter ikke at folk tror at Loreal sin "mineralmakeup" er like gode som feks id sin (som faktisk heller ikke er den beste). Jeg har en stund nå brukt everydayminerals sin mineralsminke, men har lest mye bra om tikei på hildechristina.com, og har sett blogger som har postet bilde av sin tikei-sminke. Jeg har blitt nysgjerrig, og har nå nettopp lagt inn bestilling på fire foundation-prøver hos deg. :) Håper jeg blir fornøyd. Flott design er det på boksene også! :)
    Hilsen Cecilie

    SvaraRadera